Det heter ambivalent nå, men de fleste husker ambvivalent, som skaperne av denne vinen. Enig?

Børskrakket 1929. Ingen som hoppet?

Jeg siter og leser Jo Nesbøs nyeste bok, og kommer plutselig over et kapittel der han skriver følgende:

«De ruinerte investorene som hoppet fra skyskraperne sine på Wall Street …».

Vel, faktum er at det faktisk ikke var noen i det hele tatt som gjorde akkurat det, altså hoppet. Ja, jeg vet jo at de aller fleste husker dette fenomenet, men det har altså aldri skjedd. Overrasket?

 

«It happened just before the Great Depression. Starting in the summer of 1929, and slowly gathering momentum to reach a peak in October, it became known as the Wall Street crash. Peaking on Black Thursday - October 24th, 1929, stories of ruined traders jumping out of the windows to their death have widely circulated since, but how accurate is this?

 

It tuns out not only were they wrong, they were completely wrong and no-one died that way on the day, although there were stories of suicides by other means following Black Thursday.

 

Only decades later, once all the chaos had settled down, could the truth be uncovered.

 

In the United States the suicide wave that followed the stock market crash is also part of the legend of 1929. In fact, there was none.

 

--  John Kenneth Galbraith, "The Great Crash of 1929"

 

Så i denne tidslinjen var det altså ingen som hoppet, men likevel skriver en så god og anerkjent forfatter som Jo Nesbø at det faktisk skjedde. Tok han denne informasjonen bare fra sitt eget hode, fordi han var like sikker på at det var sant som alle oss andre? Så sikker at han ikke en gang gadd å sjekke? Spør ham neste gang du ser ham …

 

Her er artikkelen som dette er hentet fra, samt den offisielle Wikipedia-siden:

 

https://www.alternatememories.com/historical-events/general/how-many-suicides-on-wall-st-in-the-1929-crash

 

 

https://no.wikipedia.org/wiki/B%C3%B8rskrakket_i_1929

Hi-ho!

Visste du at de syv dvergene faktisk synger "It's home from work we go"? Stikk i strid med tittelen?

Suwannee/Swanee

Når både Bing Crosby og Hugh Laurie synger den samme sangen, så regner vi jo med at det er riktig tittel vi har med å gjøre. Likevel er det noe som ikke stemmer helt her. Vi kan jo ta navnet på sangen først, og det er altså «Swanee River». Her er utgaven med Laurie, og tja, greit nok. https://www.youtube.com/watch?v=x-qv87vXQzo

 

Problemet er bare at stedet som sangen tar sitt navn fra heter noe helt annet. Nemlig Suwannee. Sikkert et indiansk navn, hvem vet. Men når du skriver inn Suwannee Song i Google, så er det Swanee Song som dukker opp. Så hvorfor heter ikke sangen det samme som det korrekte stedsnavnet? Jeg aner ikke, og det er jo det som er det mystiske her. Det kan jo virke som om det er en aldri så liten Mandela Effekt vi har å gjøre med her.

Det finnes også en film som er basert på dette stedet, altså Suwannee River, men også her heter filmen noe annet. Swanee River selvsagt.  

https://www.imdb.com/title/tt0031996/?ref_=nv_sr_srsg_0

Så det er liksom ingen ende på galskapen. Velkommen til elvs.

Davidstatuen

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke visste at denne verdenskjente statuen hadde hjerter i øynene. Akkurat som en slags emoji. Jeg prøvde å google på norsk, men det kom ikke opp noe som helst. Ingen norske forskere og og de som kjenner til statuer generelt har nevnt det i en aldri så liten artikkel? Merkelig. Burde ikke dette vært mer kjent? Burde det ikke vært allmennt kjent ? Galskap, spør du meg!

 

 

Procol/Procul

Dette bandet er verdenskjent, spesielt med singelhiten "A Whiter Shade Of Pale". Jeg husker bandet som Procul Harum, mens det i denne tidslinjen er Procol. Hmm, det rimer ikke i det hele tatt. Se på bildet ved siden av og tenk selv. Hva mener du er riktig? Dette er en offisiell singleutgivelse, så hvordan kan den være stavet feil? Jeg har flere eksempler på akkurat dette fenomenet et annet sted her, men jeg tenkte at denne kunne være en fin start på en side som heter Overbevisende!